Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Læreplaner

Læreplaner

I dagplejen ønsker vi at bidrage til at børns læring understøttes.

Den enkelte dagplejer støtter og udfordrer dit barns læring. Det kan være gennem leg, spontane oplevelser, digitale medier samt ved at dagplejeren skaber og understøtter situationer, som giver børnene mulighed for fornyelse, fordybelse, forandring og erfaring. Denne læring foregår i processer, der både omfatter målsatte læringsforløb og spontane aktiviteter styret af børnene selv.

Vi arbejder ud fra de 6 læreplanstemaer

Sociale kompetencer:

Giver barnet en oplevelse af, at det er rart at være sammen med andre børn og voksne.

  • Vi støtter børnene i selv at løse konflikter.

  • Vi støtter børnene i at danne venskaber og indgå i grupper.

  • Vi hjælper børnene med at lære, at sætte grænser for sig selv, samt sige til og fra.

Sproglige kompetencer:

  • Vi hjælper barnet med at benævne og skelne verden.

  • Knytte begreber og lyde til handling.

  • Sætte ord og begreber på de oplevelser, der er i hverdagen.

  • Der vises interesse for det barnet fortæller, således at det får mod og lyst til at fortælle.

  • Der synges og læses bøger i dagplejen.

Barnets alsidige udvikling:

  • I tæt samarbejde med forældrene prøver vi at aflæse det enkelte barns signaler.

  • Fremme selvfølelse og selvstændighed.

  • Have fokus på dialog og relationer.

  • Vi arbejder endvidere på at gøre børnene selvhjulpne, da det øger barnets følelse af at kunne mestre.

Krop og bevægelse:

  • Aktiviteter der giver børnene glæde ved kroppen og lyst til at bruge den.

  • Dagplejehjemmet skal have plads til fysiske aktiviteter såvel ude som inde.

  • Vi bruger naturen, skoven med det ujævne terræn med mere, idet det giver barnet mulighed for at styrke balance og motorik.

  • Fysiske aktiviteter, der svarer til det enkelte barns udviklingstrin.

  • Dagplejere og børn er sammen om glæden ved bevægelse, musik og dans.

Natur og naturfænomener:

  • Omverdenen skal udforskes.

  • Børnene skal have oplevelser i naturen.

  • Der arrangeres udflugter og gåture i den omkringliggende natur.

  • Der opfordres til nysgerrighed.

  • Der eksperimenteres, lege i og med naturen.

Kulturelle udtryksformer:

  • Give mulighed for at bruge kreativiteten såvel ude som inde.

  • Dagplejeren vil tage initiativ til aktiviteter, som giver børnene viden om kultur og traditioner.

  • Dette kan være: tegne, male, synge, musik, højtlæsning mm.

Opdateret: 13.09.2018